Thursday 22 September 2011

samb . . . . . . KEKUATAN MENTAL UNTUK YANG BERGELAR `TRADER’

by Siti Wan Mahani on Thursday, September 22, 2011 at 11:39am


1.   Berundur bukan bererti kalah tetapi mencatur keadaan dan meneguh langkah untuk kembali menyerang.Terima lah kekalahan dengan hati yang terbuka dan start fresh. Apabila kita dah cut loss kita akan rasa begitu lega sekali. Selagi kita tak cut selagi itu lah kita akan keras ( sebab sejuk----> beku). Cut loss merupakan satu cara untuk mengatakan “protect your capital” dan sekiranya kita dapat melakukannya, at least you live to fight another battle . . . . . .the battle of making money.

Demi pagi yang hening dan jiwa yang tenang, mulakan lah hari trading baru anda dengan hati yang tenang. Ketenangan jiwa mampu mengatasi halangan yang datang . . . . . . cool . . . . . . :)
  
KEEP WHAT YOU HAVE –  CAPITAL

KNOW WHEN TO SELL BEFORE YOU BUY (vice versa)

The Basics of Money Management

Trader selalu terlepas pandang tentang money management, dan memilih to focus on more exciting topics of Technical Analysis. 

1. How to Find a Very Good Entry Point and Learn to Recognize an Early Reversal Signal.

2. How to Trade the Highest Probability Opportunities.

3. How to Spot Breakout Trade without the Brain-Cramp of Complicated Indicators.

4. How to Turn the Golden Ratio to the Golden Opportunity

5. Facts about the Every Morning Gaps

6. A Day Trading Oscillators . . . . . . Profitable Day Trade Patterns.

7. Advanced Techniques For High Percentage Day Trading.

8. The Best Use of the Weekly Entry Signal . . . . . . Getting Out.

9. Rules For Using the Ultimate Oscillators . . . . . . If Long . . . . . . If Short . . . . . . Factors to Watch When Divergence Pattern Occurs.

10. The Best Strategy to Consistently Make Money in the Markets

11. Trading Strategies When Market Consolidating.

12. Simplify Your Trading and Earn Bigger Profits with Less Work.

13. The Five Chart Patterns You Need to Know.

14. How to Profit Using Pivot Point, Candlestick and Other Indicators.

15. Increase Your Confidence - Profiting from Combination of Japanese Candlestick with Other Western Technical Tools.

16. Spread Trading . . . . . . Which Trades Should Make the Most Money?

17. Zero Balance . . . . . . Definition of Swing Points . . . . . . The Big Three Step Rules . . . . . . Fine Tuning Your Timing.

Cuba saudara sume perhatikan semula senarai topics di atas, ada tak ternampak patah perkataan “money management” terselit dalam senarai. Jawapannya, tidak.

The fact is Money Management is not SEXY. Ia tidak dapat menarik kehendak pasaran. Buku tersebut susah nak laku… kurang permintaan, pada hal ia sebenarnya merupakan topic yang penting perlu dipelajari sekiranya anda ingin menjadi seorang TRADER yg BERJAYA.

So how does money management fit into all of this? Tepuk dada tanya selera.

The biggest reason that traders fail is not that they don’t have a winning approach, or that they did not time their entries right. The number one reason they fail is that they lack of money management


Samada anda a short-term day trader or a long-term trend follower, ketidakupayaan memahami money management untuk diterapkan dalam urusniaga adalah merupakan resipi ke arah kegagalan.

Terdapat pelbagai versi tentang definasi money management namun begitu menjurus ke arah matlamat yang sama. Money management adalah satu proses menganalisa sesuatu urusniaga terhadap risiko dan potensi keuntungan, menentukan berapa banyak risiko yang sanggup kita terima dan menguruskan urusniaga dengan memberi penekanan terhadap pengawalan risiko dan memaksimakan keuntungan. 

Pendekatan ini melibatkan a group of tools dan teknik untuk menguruskan the risks and rewards of trading tersebut. Anda juga perlu tahu awal-awal lagi berapa banyak anda boleh rugi – when and at what level you will cut loss.

Professionals tend to run as soon as they smell trouble and re-enter the market when they see fit. Amateurs hang on and hope. Preservation of capital, that is money management.

Biarlah aku huraikan dalam bahasa yang mudah. Money management ini bermaksud tidak menggunakan semua capital yang ada atau tidak mendedahkan semua capital dalam satu urusniaga. 

Seorang trader yang baik tidak akan membenarkan kerugiannya melebihi a tiny percentage of their equity on a single trade. Institutional trader normally hanya membenarkan 2% - 5% of capital, Larry William 30% of capital manakala W.D. Gann pula menggunakan 1/10 of his capital.

Contohnya begini, sekiranya anda mempunyai margin sebanyak 100k dan menghadkan kerugian sebanyak 1k bermakna anda hanya membenarkan kerugian sebanyak 1% of your capital. Ini bermakna anda mempunyai 99K atau 99 kali lagi untuk fight for another battle of making money. 

Dan setiap kali anda melakukan urusniaga berikutnya, anda mencari a good entry point dengan probability untuk menang melebihi 80% dengan risk and reward ratio yang baik, anda tidak akan mati. Jika ditakdirkan anda kalah lagi disebabkan oleh unforeseen factor at least anda ada 98 kali peluang untuk berjuang lagi. This rule puts a solid floor under the amount of damage the market can do to your account.

Sekiranya kita memasuki pasaran dengan position yang lebih besar daripada saiz margin yang ada, potensi untuk kita akan berhadapan dengan margin call atau force to liquidate our position adalah cerah. Bukankah ini merupakan satu tidak keselesaan dalam trading? Why would we take such a position? The answer is simple . . . . . . GREED.

Apabila kita telah membuat beberapa urusniaga yang menguntungkan dalam masa seminggu, satu perasaan bangga dan tamak mula menguasai diri. So we do 10 post/contracts (sebab intraday margin rates) instead of 5 contracts yang sepatutnya dibenarkan. Ini sudah kira overcommit and no money management. Then the next thing, aku rasa anda pun tahu, we are facing a large scale disaster.

Percubaan untuk mendapat kekayaan dengan segera ini boleh diumpamakan seperti monyet yang memanjat di dahan yang kecil bagi tujuan mencapai buah yang ranum di hujung dahan tetapi crashes when the branch breaks under its weight. 

Monyet ni sebenarnya try to get rich quick but destroy itself by taking wild risks. So pesanan aku jangan jadi macam monyet tersebut . . . . . . jangan monyet . . . . . . nanti kau akan jatuh . . . . . . jgn ambik hati yer . . . . . . gurau2 sket . . . . . .

The market always be there, tomorrow and the day after… so it makes sense to trade in lots that are appropriate to your margin size. Lagi pun trading ni selalunya susah walaupun nampak senang under best of circumstances, tetapi apabila anda menambahkan lagi stress of margin call to normal trading tension yang dah sedia ada, good judgement anda akan terbang jauh dari pertimbangan kewarasan fikiran anda. Then pada waktu ini lah your emotion will override your intellectual. SELAMATKAN LAH DIRI ANDA DARIPADA KESENGSARAAN INI. Trade in amounts consistent with your capital.

Kepentingan money management ini tidak harus dipandang ringan. Sekiranya benar apa yang dikata, kecintaan terhadap wang merupakan root of all evil, maka the lack of money management adalah ibu kepada segala hantu when it comes to speculative games atau trading in derivatives khasnya.

There is only one reason you need money management, iaitu untuk mengelakkan kehilangan wang margin anda . . . . . . perlu diingat in forex/futures market about 95% lose money . . . . . . 95% lose money . . . . . . perlukah aku ulangi lagi? . . . . . . sebab aku bercakap melalui pengalaman . . . . . . tersagat . . . . . . tersungkur dah merasa sume...tapi tak patah semangat . . . . . .

Money management is the CONTROLLING or the WINNING FACTOR. Ia ibarat seperti memegang bawang putih di hadapan dracula atau membaca ayatul kursi semasa berhadapan dengan pontianak harum sundal malam yang secara tiba-tiba menjelma dari department of margin. Traders selalu terdedah kepada risiko di mana can totally wipe us out. Kita perlukan bawang putih atau bacaan ayatul kursi as a type of barrier (sekatan/halangan) di antara diri kita dengan risiko.

The barrier is not your system, is not your intelligence, is not your billions, or your good looks. The barrier can be only one thing: A CORRECT FORM OF MONEY MANAGEMENT.


 aduhh . . . . . . berpinorr kepala . . . . . . break jap..

No comments:

Post a Comment